Факультативне заняття із психології у 5 класі

Тема: Емоції людини й етика спілкування
Мета: ознайомити учнів із поняттями «емоція», «емоційний стан», «емоційне благополуччя»; розвивати навички розпізнавати емоційний стан інших людей; виховувати товариськість

Хід заняття
I. Вступна частина (організаційні і дисциплінарні питання)
Інформаційне повідомлення психолога про тему та мету заняття
II. Основна частина
1. Міні-повідомлення «Емоції в нашому житті»
Емоції супроводжують нас усе життя, вони виражають наше ставлення до себе, інших людей та оточуючого світу. Але дуже часто ми можемо бачити, що люди не вміють виражати свої почуття, вважають їх недоречними, намагаються приховати. Зрозуміло, що такої самої поведінки вони очікують і від інших.

У житті ми часто зустрічаємось із ситуацією, коли людині яка перебуває під впливом сильних емоцій радять не хвилюватися. Коли ми в розпачі, нам кажуть: «Припини, вище голову», «Тримайся», «Це не варто сліз». Тому, хто страждає, кажуть: «Не плач. Подумай про щось приємне», тому, хто сердиться: «Заспокойся, не варто злоститися. Будь об 'єктивним», тому, хто радіє: «Не кажи «гоп».

Почуття допомагають людям пізнавати світ і краще пристосовуватися до нього. Вони є швидкоплинні, їх ще називають емоціями.
Емоції -- це миттєва реакція на якусь подію (запис до зошитів), вони не завжди збігаються з нашими почуттями. В емоціях виявляється ставлення людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті. Позитивні емоції (радість, захоплення, задовлення) -- покращують настрій, а негативні (страх, горе, відчай, гнів, тривога, ворожість) -- псують його.
Перебування людини під впливом якоїсь емоції називають емоційним станом (запис до зошитів).
Самопочуття людини залежить від благополуччя. Емоційне благополуччя -- це стан людини або об’єктивна ситуація, коли в людини є все те, що сприятливо характеризує її життя в очах оточуючих, її близьких та її саму (запис до зошитів).
Душевне благополуччя пов’язано з такими особистими особливостями, як впевненість у собі, адекватна самооцінка, позитивний погляд на життя, доброзичливість, товариськість, емоційна стабільність. Соціальне благополуччя характеризується тим, що у вас є друзі, здоров’я, освіта, хобі.
2. Слухання та обговорення змісту оповідання В.О.Сухомлинського «Скажи людині: «Доброго дня!»»

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкоюідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.
Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.
-- Тату, куди бабуся йде? – питає син.
-- Зустрічати або проводжати, -- каже батько й усміхається. – Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»
-- Навіщо ж казати ці слова? – дивується син. – Ми ж її не знаємо.
-- А ось зустрінемося, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.
-- Доброго дня, бабусю! – каже син.
-- Доброго дня, -- каже батько.
-- Доброго вам здоров’я, -- відповідає бабуся і усміхається.
І хлопчик побачив: усе довкола змінилося: сонце засяяло яскравіше, верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, а листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки – раніше їх і не чути було.
На душі в хлопчика стало легко.
-- Чому це воно так? – питається син.
-- Бо ми побажали людині доброго дня.

Обговорення змісту оповідання:

n Що можна сказати про емоційний стан хлопчика на початку оповідання?

n Чи змінився стан хлопчика після зустрічі з бабусею? Як саме?

n Як ви поясните те, що дитина почала сприймати світ навколо себе інакше?

n Чи вплинула поява нових емоцій на настрій, емоційне благополуччя геоїв оповідання?

3. Релаксаційна вправа «Ліс»

Сядьте зручно, заплющте очі. Покладіть руки на коліна долонями догори. Уявіть ліс. Я люблю бувати в ньому. Свіже повітря, лісова прохолода завжди приваблювали мене. Я швидко одягаюся і йду в ліс. Я напружую ноги, живіт, спину, руки, обличчя…Сильно-сильно… А зараз я розслаблюю ноги, спину, руки, обличчя.. Дихається легко, рівно, глибоко. Дорога не стомлює мене, а, навпаки, надає впевненості та сили. Ось він, мій улюблений ліс! Усі стежинки в ньому знайомі. Ось ця веде до березового гаю. Я прямую туди. Дихається легко, рівно, глибоко.
Навкруги тиша, лише десь стукає дятел, а пташки співають свої невигадливі пісні, радіючи кожній новій миті дня. Дихається легко, рівно, глибоко.
Я заходжу в березовий гай. Білі стовбури струнких берізок нагадують мені свічки на святковому торті. Мою увагу привертає гриб у коричневій хустці. Це підберезник. Я нахиляюся до нього і бачу ще два маленьких грибочки. Та тут ціла сімейка підберезників затишно влаштувалася на зеленій купині. Свіже повітря пронизує все навкруги. Дихається легко, рівно, глибоко.
Натішившись лісовою прохолодою і тишею, я повертаюся додому.

А зараз на рахунок «три» відкрийте очі
4. Тест «Який я у спілкуванні?»

Інструкція: дайте відповіді на запитання:
«так» -- 3 бали;
« і так, і ні» -- 2 бали;
« ні» -- 1 бал

1. Чи багато у тебе друзів?

2. Чи завжди ти можеш підтримати розмову у компанії друзів?

3. Чи можеш ти подолати замкненість, сором 'язливість у спілкуванні?

4. Чи буває тобі нудно наодинці із самим собою?

5. Чи завжди ти можеш знайти тему для розмови, коли зустрічаєш знайомого?

6. Чи можеш ти приховати своє роздратування при зустрічі з неприємною тобі людиною?

7. Чи легко ти вступаєш у розмову з незнайомою тобі людиною?

8. Чи можеш ти приховати свій поганий настрій, не переносячи його на близьких?

9. Чи можеш ти утриматися від різких зауважень при спілкуванні з близькими людьми?

10. Чи вмієш ти у спілкуванні ненав 'язливо відстоювати свою точку зору?

11. Чи утримуєшся ти в розмові від осуду знайомих позаочі?

12. Чи виникає в тебе бажанння, коли ти дізнався щось цікаве, розповісти це друзям?

Інтерпретація результатів
Від 30 до 39 балів -- ти товариська людина, тебе радує спілкування з близькими і незнайомими людьми. Ти -- цікавий у спілкуванні, друзі цінують тебе за вміння вислухати, зрозуміти, дати пораду, частіше за все ти – душа компанії. Будь уважним до співрозмовників, стеж за їхньою реакцією, намагайся не стати

нав 'язливим

Від 20 до 29 балів -- ти помірно товариська людина, але у спілкуванні зазнаєш деяких труднощів. Друзів у тебе мало, не завжди можеш знайти спільну мову зі знайомими людьми. Інколи у розмові буваєш нестриманим. Треба бути щирим до людей. Не завадило б подолати деяку невпевненість у собі

Від 1 до 20 балів -- ти сором 'язливий, замкнений, завжди мовчиш, самотній. Але в тебе є друзі. Вони цінують тебе за вміння вислухати, зрозуміти, пробачити. Тобі треба подолати свою сором 'язливість і бути щирим у суперечці, активно підтримувати розмову. Не будь надто критичним до себе.

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ!!!

Кiлькiсть переглядiв: 31

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.